dieta-zdrowie3Ostatnio powraca moda na zapomniane warzywa, w wielu przypadkach są one bardzo zdrowe i cenne. Jeszcze jakieś sto lat temu warzyw takie jak pasternak czy topinambur na stałe gościły na naszych talerzach. Po drugiej wojnie światowej pasternak niestety został zastąpiony ziemniakiem a jarmuż na przykład kapustą.

Topinambur staje się bardzo popularny wśród restauratorów, nieco mniej jeszcze w naszej domowej kuchni. Kiedyś był on też nazywany ziemna gruszką czy też jabłkiem. Dziś zakupimy go nie tylko an bazarach, ale i w supermarketach gdzie gości na pułkach od lata do nawet lutego. Topinambur poprawia nasza odporność, ponieważ ma w swym skaldzie inulinę, czyli jeden z bardziej cennych probiotyków odpowiedzialnych za naszą odporność. Udowodniono też ze warzywo to przeciwdziała nowotworom a w szczególności rakowi sutka. Odbudowuje on też jędrność skóry, nadaje blask włosom oraz paznokciom. Jest on też bogaty w potas, ma dużo więcej witaminy B i C niż ziemniak. Topinambór bardzo dobrze skomponuje się w surówce z jabłkiem i marchwią. Uwagę warto też zwrócić na pasternak. Do złudzenia przypomina on pietruszkę, warzywo to ma di zalanie moczopędne i odtruwające. Wzmacnia on śledzionę i wspomaga prace jelit, zawiera on spore ilości białka, skrobi i witaminy C. W smaku jest słodkawy, zbliżony do marchewki. Pasternak sprawdzi się, jako składnik bulionu.