jedzenieNa ilość dostarczanego tego pierwiastka do organizmu powinny szczególnie uważać kobiety. Najczęściej mają one go we krwi za mało. Jedną z przyczyn jest uboga w żelazo codzienna dieta oraz comiesięczna menstruacja, która skutecznie obniża jego poziom w organizmie.

Objawy braku to między innymi apatia, senna, zmęczona, mimo iż nie ma ku temu wyraźnego powodu. Mogą też wystąpić problemy z koncentracją oraz częstym popadaniem w zadyszkę. Według lekarzy trzeba każdego dnia dostarczyć naszemu ciału 18 miligramów żelaza. Najwięcej go mamy w czerwonym mięsie i w podrobach. W 100g polędwicy wołowej jest aż 3, 1 mg żelaza. Musimy jednak pamiętać o tym, że dietetycy podkreślają, iż czerwonego mięsa nie może być za dużo w naszej diecie. Zatem warto jadać tez inne produkty, w których jest dużo żelaza. Jedz, zatem fasolę, ryby i owoce morza, soczewice i szpinak. Szklanka gotowanych liści szpinaku to aż 6, 5 miligrama żelaza. Żelazo znajdziemy też w orzechach, kaszy gryczanej, morelach najlepiej suszonych, żółtkach jaj, pestkach dyni i słonecznika. Musisz też zwracać uwagę na zjadane pieczywo, bo żelaza najwięcej jest w razowym chlebie. Musimy wziąć pod uwagę, że wraz z pokarmem przyswajamy tylko 10% żelaza. Aby poprawić wchłanianie trzeba łączyć produkty obfite w żelazo z tymi, które mają dużo witaminy D.