Przysmak znany już w starożytności. Jest idealną przekąską dla osób pracujących umysłowo, uczących się do egzaminów, zdenerwowanych i rozkojarzonych. Orzechy zawierają: fosfor, magnez, cynk. Niska zawartość sodu wpływa na regulację ciśnienia krwi. Tłuszcze które się w nich znajdują wpływają pozytywnie na pracę serca, i zmniejszają zawartość złego cholesterolu we krwi. Największym ich minusem jest duża kaloryczność gdyż 100g orzechów to 680 kcal.

Kupując orzechy warto pamiętać że te w łupinach znacznie dłużej pozostaną świeże, natomiast obrane należy przechowywać w chłodnym miejscu, najlepiej w hermetycznym opakowaniu. Zawarta w nich wit. E rozpada się podczas prażenia, warto to wiedzieć kupując je już uprażone. Nadają się świetnie do past, risotta, dań z drobiu i wiele innych. Orzechy laskowe są owocami leszczyny, bardzo pyszne, szczególnie po dłuższym leżakowaniu np w piwnicy, zimą smakują najlepiej, zawierają dużo fosforu, magnezu, wit. E, tłuszcze (w 87% nienasycone). Włoskie - owoce drzewa orzecha włoskiego, zawierają kwas lanolinowy (wielonienasycony kwas tłuszczowy) stąd mają skłonność do jełczenia. Zawierają te same substancje co inne orzech, odradzane jest kupowanie ich bez skorupki gdyż bardzo szybko tracą świeżość.
Ziemne - pochodzą z Brazylii, zawierają kwas foliowy, błonnik i pełnowartościowe białka. Tłuszcze w 76 procentach nienasycone. Nerkowce - rodem z Indii Zachodnich oraz północnej Brazylii. To przede wszystkim źródło dobrej jakości białka, nieco cynku tłuszcze 74% nienasycone. Pochodzą z Ameryki Północnej, są doskonałym źródłem energii, nie zawierają białka, żywią się nimi astronauci. Pistacjowe - przywieziono je z Azji Mniejszej, jest to doskonałe żródło żelaza, tłuszcze w 80% nienasycone, szczególnie stosowane w cukiernictwie np pyszne lody pistacjowe.Makadamiam  orzechy te wchodzą w skład pożywienia Aborygenów, doskonałe źródło błonnika, tłuszcze nienasycone 87%.