wybieramy-olejPrzychodzi taki czas, że nie wiadomo, jaki w końcu wybrać olej do smażenia a jaki do sałatek. Główną zaletą olejów jest to, że mają one w sobie nienasycone kwasy tłuszczowe, regulują one poziom cholesterolu we krwi, chronią nas też przed nowotworami i chorobami krążenia.

Najlepszy jest tu olej rzepakowy z tak zwanych uszlachetnionych nasion rzepaku. Może on stanowić w szranki nawet z oliwą z oliwek uznawana jeszcze jakiś czas temu za najzdrowszą. Ma on w sobie tyle samo, co wspomniana oliwa kwasu oleinowego. Ma on też niewiele kwasów nasyconych, które są odpowiedzialne za zatykanie tętnic a to prowadzi do miażdżyc. Olej rzepakowy ma też więcej kwasów omega-3 niż oliwa z oliwek. W olejach znajduje się też witamina E, jest ona zaliczana do antyoksydantów, które zwalczają wolne rodniki. Najważniejszą zasadą przy wyborze oleju powinna być świadomość, że im bardziej będzie on przetworzony tym mniej będzie miał właściwości. Musisz też pamiętać, że olej długo trzymany na ogniu staje się szkodliwy, ponieważ pod wpływem temperatury kwasy tłuszczowe przekształcają się w groźne nadtlenki lipidowe. Jakość oleju, zatem zależy przede wszystkim od metody produkcji. Oleje te są też mało odporne na przechowywanie, zatem nie kupujmy ich w zbyt dużych opakowaniach. Mniej ważna jest też dla nas informacja iż olej jest z pierwszego tłoczenia bo może ono odbywać się na gorąco a wtedy większość cennych właściwości zniknie.