witcWitamina C jest bardzo ważna dla naszego zdrowia, nie tylko chroni nas przed infekcjami, ale zapobiega też nowotworom, dba o stawy i serce.

Warto, zatem tak komponować posiłki by zawsze znalazły si8e na talerzu produkty bogate w witaminę C. Dzienna dawka tej cennej witaminy, czyli kwasu askorbinowego wynosi od 60 do 100 mg. Taka dawka wpływa na zwiększenie odporności organizmu, wspomaga przyswajanie żelaza, działa antyoksydacyjnie oraz chroni żeby i kości. Witaminy C jest najwięcej w produktach roślinnych. Spośród owoców najwięcej jest je w dzikiej róży. W dawnych czasach owoce te były na stałe obecne w wielu jadłospisach. Później wykorzystywano tylko sok do leczenia ran. Owoce te zawierają aż 1500-3500 mg w 100g witamy C, ale to nie wszystko, bo jest tam też witamina B1, B2 i A. Drugim owocem z kolei jest czarna porzeczka. Jeśli chodzi o warzywa to najwięcej jest jej w czerwonej papryce, bo aż 140 do 160 mg w 100 gramach warzywa. Paprykę powinny jeść osoby walczące z wysokim ciśnieniem i chorobami układu krążenia. Dużo jest też jej w naci pietruszki, dlatego warto jej używać nie tylko do dekorowania dań.